قیمت ورق اسید شویی

ویژگی‌های ورق‌های اسید شویی

ورق اسید شویی چیست؟

برای اینکه بتوان ورق‌های فلزی را در صنایع مختلف  به کار برد باید به دو روش نورد گرم یا نورد سرد آنها را  تولید نمود. ورق‌هایی‌ که با فرایند نورد گرم تولید می‌شوند در معرض حرارت بسیار بالایی قرار می‌گیرند. در ادامه فرایند تولید، ورق‌های مورد نظر وارد مراحل سرد کردن، برشکاری و غیره می‌شوند. این مراحل و پروسه‌های مختلفی که بر روی آنها انجام می‌شود، آلودگی‌هایی را روی سطح ورق‌ها به وجود می‌آورد. به همین دلیل در زمان ساخت آنها در پایان خط تولید، ورق‌ها به روش اسید شویی شسته، صاف و یک‌دست می‌شوند.

برای از بین بردن این آلودگی‌ها که می‌تواند شامل گرد و غبار، روغن، زنگ‌های حاصل از مراحل تولید یا پوسته پوسته شدن سطح ورق باشد، ورق‌های تولید شده را در حوضچه‌هایی حاوی اسید کلریدریک قرار می‌دهند. ورق‌هایی که در این فرایند وارد استخرهای اسیدی می‌شوند را به اصطلاح ورق‌های اسید شویی می‌گویند.

ویژگی‌های ورق‌های اسید شویی

ورق‌های اسید شویی قابلیت‌های بسیار زیادی دارند، از ویژگی‌های آنها می‌توان به سطح صاف و براق فلز بدون هرگونه آلودگی، گرد و غبار و پوسته اشاره نمود. به همین دلیل این ورق‌ها زیبایی خیره کننده‌ای دارند. همچنین به دلیل از بین رفتن تمامی ناصافی‌های روی سطح فلز، آنها از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. علاوه بر آن این ورق‌ها در طی فرایند اسید شویی تبدیل به محصولات بسیار با کیفیتی می‌شوند که دوام و عمر بالایی خواهند داشت.

انواع مختلف ورق‌های اسید شویی
انواع مختلف ورق‌های اسید شویی

کاربردهای ورق‌های اسید شویی

با توجه به اینکه ورق‌های اسید شویی از ورق‌های فلزی گرم تولید می‌شوند، می‌توان گفت تمامی مصارف آنها را در بر می‌گیرند. علاوه بر آن به دلیل ساختاری که این محصولات دارند از کاربردهای بیشتری نیز نسبت به ورق‌های سیاه برخوردار هستند. به عنوان نمونه‌هایی از موارد مصرف ورق‌های اسید شویی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از ورق‌های فلزی دیگر
  • کمک به تولید محصولات گالوانیزه
  • شکل‌دهی سرد و کششی عمیق سیلندر گاز
  • استفاده در صنایع لوله‌سازی مانند خط انتقال لوله آب فاضلاب
  • استفاده در ساخت فیلترهای اتومبیل‌
  • تولید مخازن تحت‌فشار، مخازن مایعات و گازها
  • تولید انواع پروفیل‌ها

انواع مختلف ورق‌های اسید شویی

با توجه به مزیت‌هایی که این روش برای پاک‌سازی سطح ورق از ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها دارد، تاکنون شیوه‌های مختلفی برای تولید ورق‌های اسید شویی به وجود آمده‌اند. اسید شویی ساکن، اسید شویی دسته‌ای، افشانه‌ای و روش بازگشتی نمونه‌ای از این روش‌ها به حساب می‌آیند. همچنین شیوه دیگر تقسیم‌بندی این ورق‌ها، روش استانداردسازی مورد استفاده در تولید آنها می‌باشد که مبنایی برای در نظر گرفتن نوع ورق تولید شده است.

بیشتر بخوانید: قیمت ورق رنگی

ورق‌های اسید شویی ساکت

همانطور که از نام این محصولات مشخص است در فرایند تولید، ورق‌ها ساکن بوده و محلول اسیدی بر روی آنها حرکت می‌کند. این روش بیشتر برای آبکاری فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسید شویی دسته‌ای

در این فرایند ورق‌های فولادی به صورت دسته‌ای وارد محلول اسید شویی شده و در آن غوطه‌ور می‌شوند.

اسید شویی افشانه‌ای

اسید شویی افشانه‌ای یکی از سخت‌ترین روش‌های تولید ورق‌های اسید شویی می‌باشد که باید توسط افراد متخصص با دستگاه‌های ویژه و پیشرفته‌ای انجام گیرد.

ورق‌های اسید شویی بازگشتی

اسید شویی بازگشتی مناسب لوله‌های فولادی است. در این روش با عبور اسید از داخل لوله‌ فلزی، ناخالصی موجود در آن شسته شده و از بین می‌رود.

قیمت ورق اسید شویی

قیمت ورق اسید شویی متناسب با فاکتورهای مختلفی تعیین می‌گردد. به عنوان مثال ابعاد ورق، ضخامت، کیفیت‌ ورق‌ها، گرید‌های متنوع آنها و روش تولید ورق بر روی قیمت ورق اسید شویی تاثیرگذار هستند.

همچنین هرچقدر کیفیت ورق تولید شده بالاتر بوده و روش‌های استانداردسازی روی آن انجام شده باشد، قیمت ورق اسید شویی نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر آن هزینه‌های ساخت، رقابت تولیدکنندگان مختلف با یکدیگر بر تعیین قیمت ورق‌های اسید شویی در بازار موثر می‌باشند.

سخن پایانی

اسید شویی که در روش نورد گرم بر روی ورق‌های فلزی اعمال می‌َ‌شود در فرایند تولید محصولات صنعتی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل توجه به کیفیت بالای ورق‌های اسید شویی تولید شده، در کنار قیمت مناسب آنها هنگام خرید بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا برای تهیه این محصولات می‌توانید به سایت مجموعه تکتا فولاد که یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع مختلف ورق‌های فلزی در کشور است مراجعه نموده و محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید
taktauser
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *